Hoe werkt een gebruiksmelding?
De regels en procedures voor een gebruiksmelding zijn opgenomen in afdeling 1.18 van het Bouwbesluit 2012. De melding moet u minimaal vier weken voor aanvang van het beoogde gebruik indienen. Bij de gebruiksmelding krijgt u in principe alleen een bewijs van ontvangst van de gemeente. Bij een gebruiksmeldingplichtig gebouw is geen preventieve toets door de gemeente vereist. Wel kan de gemeente naar aanleiding van de melding nadere voorwaarden opleggen. Als de melding op tijd plaats vindt, dan kan het gebouw op de gewenste datum in gebruik worden genomen, met in achtneming van de eventueel opgelegde nadere voorwaarden.
Versiedatum: 01-03-2015
Is uw vraag hiermee niet beantwoord?
U kunt geen vragen meer stellen via de Helpdesk Bouwregelgeving en Brandveilig gebruik. Gaat u bouwen of verbouwen? Dan kunt u vragen over de bouwregels
stellen aan uw gemeente. Gebruik daarvoor de contactgegevens van uw gemeente.
Algemene vragen over het Besluit bouwwerken leefomgeving of de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) kunt u stellen via het
vragenformulier
van het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO).
Zie ook
Vragenformulier Informatiepunt Leefomgeving
Algemene vragen over het Besluit bouwwerken leefomgeving of de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) kunt u stellen via het vragenformulier van het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO).